torsdag 11 mars 2010

Det skulle vara lätt...

...för mig att säga att jag inte hittar hem, men det gör jag, tror jag..
(lite bob hund är väl aldrig fel?!)


Hittar hem gör vi dock. Verkligen! Dagens nyhet är att vi tiiiidigt i morse var på plats för att träffa elektrikern och gå igenom elritningarna och vilka förändringar vi vill göra. Roligt att gå omkring och rita på väggarna och märka upp var allting ska vara.. Som utebelysningen.. "men här kanske skulle kunna bli bra, eller vad tror ni..?" och så nickade elektrikern och skissade lite på väggarna.. Haha.

Här ser ni baksidan av huset. Utvändigt har det inte hänt så mycket sen sist. Lite ventiler och plåtar, men det är ju insidan som räknas, säger man ju!

Vi fick träffa två elektriker och två byggare. Himla positiv upplevelse att komma dit! Relativt ordningssamt upplevde jag det som (och jag är ganska ordningssam..) och killarna kom och hälsade och var trevliga, men fortsatte att slita på med vårt hus, stod verkligen inte och hängde om man säger så. Och det vi kunde bedöma såg jättefint gjort ut. Inget hafsbygge. Najs!

Så vi smög omkring och tog lite foto, så nu ska jag visa:

Här har vi tvättstugan, alltså grovingången ut till baksidan.
Tvättstugan kändes stor och rymlig, vi har verkligen fått mer yta än vad som var meningen på orginalritningarna och det uppskattar vi!

Här står Krill i vardagrummet och tittar ut mot hallen, med tvättstugan i ryggen och köket snett bakom sig.
Ungefär här kommer matbordet att stå..

Och på andra sidan matbordet har vi dörren ut till uteplatsen på baksidan.
Tänk er en varm sommarkväll, att smyga ut barfota på de av kvällsolen uppvärmda stenplattorna och titta ut över fälten.
Haha.
Helt fantastiskt!

Här har vi det lilla köksfönstret.
Tänk er vita väggar och en bänkskiva av massiv ek..
..och så den lilla barpallen och en tidning och en kopp kaffe..
..med växande kanelbullar i ugnen..
..mm mm mmmm!
Och till sist har vi först en skymt av den provisoriska trappan (stegen) i hallen,
därefter ser man toaletten till höger och längst in har vi gästrummet.
..eller ett av gästrummen, ska man kanske säga.. :o)
Så himla härligt att få uppleva det "live". Jag kan knappt vänta tills nästa gång jag får åka och titta! Förhoppningsvis kan vi klättra upp på ovanvåningen också då, hoppas hoppas!

Vi hann också med ett möte med banken, och fick svar på alla frågor som snurrat runt i huvudet. Passade på att be om lite kalkyler utifrån nuläget och lite olika varianter på hur olika värderingar skulle kunna påverka vår månadskostnad. Det är verkligen inte gratis med hus, men än så länge ser det ganska hoppfullt ut med kalkylerna! Nu är det bara att hoppas att det inte händer någon drastisk förändring, varken med utgifter eller räntor..
Så idag var Dagen-då-vi-var-i-vårt-hus-för-första-gången. Häftigt! Och nu är det mindre än fyra månader till slutbesiktning. Låt nedräkningen börja! Tjohoo! :o)

Nej, efter en lång men bra dag kallar kudden på mig..
Återkommer med mer news så fort tiden tillåter! Ha det fint så länge!


Kram,
Madde
(a.k.a. stolt blivande husägare)

1 kommentar:

  1. Åh vad roligt för er! Känner precis igen mig hur ni känner nu och jag förstår att ni vill in i erat fina hus Nuuuu!! =)
    Hoppas att ni får en fin helg!
    Kram Anna

    SvaraRadera