måndag 26 april 2010

Mingel


I helgen fick vi färdigmålat, mycket skönt! Nu hoppas vi att vindskivor etc håller sig snygga och vita lääänge, för nästa gång det är dags att måla har vi inga byggställningar, så då lär det bli sju resor värre. Men det tänker vi inte på på ett bra tag, den tiden den sorgen. Faktiskt!

Den här gången fick jag hjälp av pappa, mest för att jag inte ville balansera på byggställningar ensam och för att det är tråkigt utan sällskap. Och vindskivorna på gavlarna var ju fixade, så nu gick målningen på ett kick!

Medan vi målade sken solen och lärkorna sjöng. Grannarna spatserade förbi på sina söndagspromenader. Fick snackat med en och annan granne och jag börjar nog vänja mig vid tanken på att det faktiskt är vårt hem snart. Det kommer att bli jättebra! Dock kan jag bli lite stressad av allt promenerande och cyklande som folk envisas med att göra precis vid vårt hus (märkligt, kan det kanske ha att göra med den där cykelstigen som går förbi?!), så jag hoppas att vi hittar nån bra och snygg lösning på häck som dämpar insynen lite eller i alla fall skärmar av. Ja, jag vet, jag är lite onödigt tidigt på det, men man kan väl få fundera?! Bättre att man vet ungefär vad man vill när det är dags att fixa trädgården..

Så vad ska man då ha för något? Tuja är ju inte riktigt vår favvo, men på bilden är mina föräldrars tujahäck. Det är ju himla praktiskt, inte så bred och den kan bli väldigt hög om man vill. Dessutom kan man få den ganska insynskyddande året runt. Inte för att vi är ute efter att mura in oss med häck, men mot cykelvägen hade jag uppskattat om vi kunde skärma av lite. Och det tar ju ett tag för en häck att växa till sig, så det hade varit skönt om vi kunde plantera i höst. Vad säger ni, har ni några bra häck-tips? Vi tar väldigt gärna emot tips, alltid bra att höra hur andra har tänkt! :o)

Kram,
M

1 kommentar:

  1. Hej Madde, vi går i samma tankar! All ära åt goda grannar, men private is private :) Jag kan så oerhört lite om häckar, men har blivit rekommenderad thujor, precis som du är inne på, så det var skönt att se en bild, så jag vet vad alla pratar om! :D

    Vi får höras när någon av oss tar ett häckbeslut helt enkelt.

    Kram P

    SvaraRadera