söndag 17 juli 2011

Fler trädgårdsbilder!

Idag tänkte jag bjuda på lite färska trädgårdsbilder!

Vi börjar med odlingslådorna! Här håller vi tummarna för jordgubbar och för framtida brytbönor! Vi har haft början till ett par jordgubbar, men de rackarns fåglarna käkar upp dem varje gång. Därför kör vi nu med nät. Dock har redan en liten fågel blivit tagen på bar gärning under nätet, så vi får hålla koll mest hela tiden.

I nästa låda växer gräslöken och den lilla, lilla dragonen. Persiljan verkar vara på väg upp och vi hoppas på en och annan morot. Längst upp var jag lite pessimistisk och planterade lite solrosfrön ("det är nog ändå bara nån enstaka som tar sig") och två zucciniplantor. Jag är lite orolig för att dom kommer att få det för trångt, får se om det måste planteras om lite kanske. Oups!

I sista lådan är en tillfällig plantering av två jätteverbenor som jag fick av min chef som brinner för sina trädgårdsprojekt. Tanken är att dom ska hamna på något trevligare ställe inom kort.

Nu vet vi vad den här rackaren heter som sprider ut sig i gräsmattan, förresten. Trampört. Sprider sig tydligen sjukligt snabbt och mycket. Tråkigt!
Vi har konstaterat att värstingarna vi brottas med är svinmålla, trampört, baldersbrå, maskros, tistlar, kvickrot och så en och annan klöver.

Men vi hejar fortfarande på gräset! Igår fick hela gräsmattan första "helklippningen", se så fint det blev:



Alltså, visst finns det ogräs i den, men det så sjukt stor skillnad! Det trodde jag aldrig! Nu ska vi "moffa" på mer gräsfrön, gödning och vatten, vatten, vatten så att grässtråna vinner kampen! Alla andra semesterfirare hoppas på sol, vi kan tänka oss lite regn den närmsta veckan, faktiskt...

Kanske lite frukost på det?!

Kram, M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar