fredag 14 augusti 2009

Trädgårdsskiss

Idag har vi spunnit vidare på husets placering och hur trädgården skulle kunna se ut. Eftersom Krill fick bege sig till jobbet har jag brainstormat själv, som alla vet brukar det vara mindre bra. :o) Mina två senaste förslag blev i alla fall som följer:

Förslag 1:

















Förslag 2:


















Själv tycker jag bäst om förslag två. Min motivering till detta är att stenen blir varm under dagen så det blir skönt att sitta ut på sten på "solsidan" på kvällen. Vill man duka stort och inte får plats på uteplatsen är det också praktiskt att ha sten, så kan man duka både på stenen och på gräset. På morgonen när solen kommer österifrån kan det vara mysigt med en liten uteplats i öster som har ett behagligt trädäck att gå på. Men mycket sten blir det. Fast å andra sidan blir det en rejäl garageinfart och det är ju bra!

Så småningom vill man ju ha någon slags häck eller buskar runt trädgården, som insynsskydd. Resten har vi ännu inte planerat, men det kanske man kan ta som det kommer. Jag älskar dock rosor och tycker att det hade varit fantastiskt om det hade gått att ha klängrosor på väggen innan entrén, längs med stengången. Och det får gärna vara lite "renodlat" i rabatterna, jag gillar inte att blanda hursomhelst. Fast så ska man inte tänka har jag läst. Man ska blanda många sorters blommor med olika blomningstid i rabatten, så att det alltid är någon som blommar.

Jaja, steg ett är att vi bestämmer oss för helheten så att vi kan slå fast var hus och carport ska ligga, så att vi kan söka bygglov för det.

Återigen, förslag är mycket välkomna! :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar